[VISIE] Server-Side of Client-Side Personalisatie?

| 22 mei 2019 | 0 Comments

De laatste tijd krijg ik veel vragen over het verschil tussen Client-Side en Server-Side personalisatie. Als het gaat om personalisatie, dan zijn er meerdere wegen naar Rome. Naast de keuze voor een tool, is het ook belangrijk om het verschil te weten tussen Client-Side versus Server-Side personalisatie. In dit artikel een overzicht van de verschillen. Ook vertel ik wat naar mijn idee de voor- en nadelen per type personalisatie zijn.

Client-Side personalisatie

Bij Client-Side personalisatie wordt de personalisatie uitgevoerd in de browser van de bezoeker (= client). Je kunt dit type personalisatie herkennen door te kijken naar het moment waarop de verandering op de pagina plaatsvindt. Bij Client-Side personalisatie wordt eerst de standaard pagina ingeladen, waarna vervolgens de gepersonaliseerde variant er overheen wordt gelegd. Vaak zie je dan een flickering effect. De timing van de personalisatie moet namelijk zo zijn, dat deze uitgevoerd wordt nadat de ongepersonaliseerde pagina helemaal geladen is. Een dergelijke gepersonaliseerde aanpassing is veelal het gevolg van een stuk code in JavaScript en/of jQuery. Dit type personalisatie kun je daardoor vaak relatief eenvoudig inrichten, zonder dat je afhankelijk bent van een IT team.

Server-Side personalisatie

Bij Server-Side personalisatie is er geen flickering effect. De pagina die geladen wordt in de browser is namelijk al gepersonaliseerd. Op basis van bepaalde regels is op de server bepaald, welke variant een specifieke gebruiker te zien krijgt. Dit type personalisatie is robuuster dan Client-Side, maar heeft wel als nadeel dat je veelal afhankelijk bent van een IT team en daardoor minder flexibiliteit hebt. Al zijn er ook verschillende CMS’en die deze mogelijkheid aanbieden.

Client-Side of Server-Side personalisatie?

Deze vraag is enorm afhankelijk van de context van jouw organisatie. Naar mijn idee is Server-Side personalisatie beter omdat het flickering effect ontbreekt. Ook is het robuuster, omdat bepaalde JavaScript functies in sommige browsers niet werken. Aan de andere kant heb je met Client-Side personalisatie meer flexibiliteit. Ook heb je minder afhankelijkheden van een IT team.

Tip: Start met Client-Side personalisatie

Ik denk dat Client-Side personalisatie een mooi startpunt is, waarmee je de waarde van personalisatie kunt bewijzen. Vervolgens kun je als er meer middelen beschikbaar komen, evolueren naar Server-Side personalisatie. Om te starten met Client-Side personalisatie heb ik een overzicht gemaakt met verschillende handige JavaScript functies voor personalisatie.

[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

Tags:

Categorie: Nieuws

Over de auteur ()

Ik heb een passie voor interessante online concepten. Zo maak, beheer en optimaliseer ik zelf diverse websites. Bovendien werk ik bij Centraal Beheer als Online Specialist aan het optimaliseren van de website van deze creatieve verzekeraar. Mijn specialisme is personalisatie. Vandaar ook deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *