[VISIE] Indeling qua typen personalisaties

| 1 juli 2018 | 0 Comments

De afgelopen jaren ben ik bij Centraal Beheer en bij mijn eigen websites in aanraking gekomen met verschillende soorten van personalisatie. Zo zijn er personalisaties die vrij basic zijn en waarbij je eigenlijk nauwelijks klantkennis nodig hebt. Natuurlijk zijn er ook personalisaties waar je veel data voor nodig hebt. Deze verschillende typen van personalisatie hebben verschillende doelen. Deze inzichten heb ik verwerkt in de Piramide van Personalisatie.

Piramide van Personalisatie

Deze Piramide van Personalisatie bevat de verschillende typen van personalisatie, met de daarbij behorende doelen. Het is niet zo dat een personalisatie maar in één type kan vallen. Het kan namelijk zo zijn, dat een personalisatie zowel een bijdrage levert aan het gemak waarmee je door de website gaat als aan conversie.

Functionele personalisaties

Voor dit type personalisatie heb je niet veel data nodig. Ze zijn erop gericht om een gebruiker zo eenvoudig mogelijk door de site te laten gaan. Een voorbeeld is dat je bepaalde informatie alvast invult, omdat je de context van de gebruiker kent. Een voorbeeld hiervan is een personalisatie op basis van de voorgaande pagina.

Behavioral (gedrags) personalisaties

Dit type personalisatie komt altijd voor uit bepaald gedrag dat een gebruiker heeft vertoond. Een eenvoudig voorbeeld is re-targeting. Omdat ik pagina’s van een bepaalde productcategorie op de website heb bezocht, zie ik bij terugkomst op de homepage (of op een andere pagina) informatie over deze categorie. Dit type personalisatie levert een bijdrage aan de relevantie van de website. Een voorbeeld hiervan is de e-mail die ik ontving van Fyver.

Persuasive (overtuigende) personalisaties

Dit type personalisatie zorgt voor conversie. Je weet dat een gebruiker in de desire of action fase zit van het AIDA model. In dit geval zorg je er middels een personalisatie voor dat een gebruiker het product of de dienst kan aanschaffen. Een conversie hoeft overigens niet persé een aankoop te zijn. Het kan ook zijn dat een gebruiker een service doel bereikt dankzij de personalisatie.

[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

Categorie: Nieuws

Over de auteur ()

Ik heb een passie voor interessante online concepten. Zo maak, beheer en optimaliseer ik zelf diverse websites. Bovendien werk ik bij Centraal Beheer als Online Specialist aan het optimaliseren van de website van deze creatieve verzekeraar. Mijn specialisme is personalisatie. Vandaar ook deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *