[EVENT] Personalisatie sessies op Multichannel Conference 2017

| 5 mei 2017

Op woensdag 19 april was ik aanwezig bij de Multichannel Conference 2017. Het vond plaats op de inspirerende evenementenlocatie DeFabrique te Utrecht. Als Personalisatie Specialist lag mijn interesse natuurlijk met name bij lezingen rondom dit onderwerp. Ik heb vijf sessies bijgewoond, waarvan er drie uiteindelijk zeer de moeite waard waren. In de sessies van Sparque, Rednun en WiQhit werden cases besproken die impact maakten voor zowel bedrijf als klant. Overall learning: Personalisatie verhoogt de mate van relevantie en heeft een positieve impact op zowel conversie als NPS.

Lezing 1: Sparque en Raab Karcher

Raab Karcher en gepersonaliseerde productsuggesties

Raab Karcher is een B2B distributeur van bouwmaterialen. Klusbedrijven zijn de voornaamste doelgroep. Bij een bezoek aan een winkel is het prima mogelijk om advies aan een klant te geven wat betreft welke producten je voor een bepaalde klus nodig hebt. Nu men bij Raab Karcher steeds meer via de webshop verkoopt, was het een uitdaging om dezelfde expertise middels productsuggesties te verwerken op de website.

Hierbij moet er niet alleen gekeken worden naar of de producten bij elkaar passen, maar ook naar merkvoorkeuren van een klant. In samenwerking met Sparque heeft men dit bij Raab Karcher voor elkaar gekregen. Omdat iedere klant moet inloggen, was het eenvoudig om een bepaalde klant te identificeren. De productsuggesties worden inmiddels gepersonaliseerd zodat ze aansluiten bij de klant. Het systeem is momenteel nog niet zelflerend. Naar mijn idee is dit laatste essentieel als je ook in de toekomst relevant wilt blijven qua productsuggesties.

Lezing 2: Rednun

De impact van gepersonaliseerde video’s

Rednun is een Amsterdams bedrijf dat gespecialiseerd is in het maken van gepersonaliseerde video’s voor organisaties. Tijdens de sessie kwamen diverse cases aan bod, waarbij de personalisatie telkens zorgde voor meer engagement, meer conversie en een hogere NPS. Mensen zijn meer geneigd om de video te bekijken op het moment dat ze weten dat deze relevant voor hen is.

De video hierboven is een gepersonaliseerde video die Rednun heeft gemaakt voor de Postcode Loterij. Klanten en prospects kregen een aanbieding om direct (extra) loten te kopen voor deze loterij. Het aanbod werd verleidelijk gemaakt door in de video te zorgen voor herkenning. Zo kwam de naam van de klant in beeld, de straatnaam op een bord en werd via Google Maps zelfs gezorgd voor een afbeelding van de straat. Gepersonaliseerde video biedt mooie kansen!

Lezing 3: WiQhit

Personalisatie met behulp van WiQhit

WiQhit is een Nederlands bedrijf dat content personalisatie op de website mogelijk maakt. Het bedrijf werd in 2015 gekozen in de MKB Innovatie Top100. Bij WiQhit is men ervan overtuigd dat personalisatie een belangrijke rol speelt bij het optimaliseren van de gebruikerservaring. Ook kun je ermee impact maken op de business doelstellingen. Ik ging er om die reden maar eens goed voor zitten.

Jaap van Baar van WiQhit besprak tijdens de sessie diverse cases. Een mooie case was dat men op een website voor het boeken van een DJ het telefoonnummer personaliseerde op basis van de locatie van de gebruiker. Ter illustratie: Iemand uit Arnhem kreeg een nummer met netnummer 026 te zien, terwijl iemand uit Rotterdam een telefoonnummer met netnummer 010 te zien kreeg. Als gevolg van deze personalisatie verdubbelde het aantal DJ boekingen via de website. Een mooi resultaat als je het mij vraagt!

Multichannel Conference was een interessant event

Al met al was de Multichannel Conference een event met diverse interessante sessies. Volgend jaar zal ik bij voldoende personalisatie sessies dus wederom aanwezig zijn!

[Totaal: 7    Gemiddelde: 4.9/5]

Tags:

Categorie: Events

Over de auteur ()

Ik heb een passie voor interessante online concepten. Zo maak, beheer en optimaliseer ik zelf diverse websites. Bovendien werk ik bij Centraal Beheer als Online Specialist aan het optimaliseren van de website van deze creatieve verzekeraar. Mijn specialisme is personalisatie. Vandaar ook deze website.

Comments are closed.