[VISIE] Personalisatie is de Evolutie van A/B Testen

| 9 juni 2017 | 1 Comment

Als bedrijf heb je alleen nog toekomst als je de klant centraal stelt. En dat is door de enorme ontwikkelingen op het gebied van Big Data ook steeds beter mogelijk. Doordat je als bedrijf de context van de klant kent, kun je aansluiten bij zijn of haar behoefte. Ook binnen de context van Online moeten we de klantkennis gaan gebruiken. Een begrip dat hierbij een grote rol speelt is Personalisatie. Door het personaliseren van een website maak je gebruik van de kennis die je van een bepaalde klant hebt. Personalisatie wordt een steeds belangrijker middel om de Conversie en NPS van je website te verbeteren.

Van A/B Testen naar Personalisatie

Traditioneel gezien wordt er door Online specialisten veel gebruik gemaakt van A/B testen. Je hebt twee varianten die tegen elkaar getest worden. Door bezoekers willekeurig aan één van de twee groepen toe te wijzen, kun je uitrekenen welke variant beter presteert. Op het moment dat de variant beter presteert, dan wordt de wijziging doorgevoerd op de website. Het nadeel van A/B Testen is dat je geen rekening houdt met de context van de gebruiker. Het kan dus zijn dat de doorgevoerde variant voor een deel van de gebruikers beter werkt, maar ook voor een deel van de gebruikers slechter werkt. Met andere woorden: bij A/B testen stel je de klant dus niet centraal. Gelukkig kunnen we vanaf nu middels Personalisatie wel rekening houden met de context van de gebruiker.

Personalisatie als antwoord op het centraal stellen van de klant

De context van de gebruiker bepaalt de behoefte die hij of zij heeft. Op online gebied kan de context bijvoorbeeld verschillen op basis van (eerder) paginabezoek, klant / niet klant, productbezit, nieuwe bezoeker / terugkerende bezoeker en locatie. Als je weet dat iemand klant is, dan kan je bijvoorbeeld de service elementen een meer prominente plaats op de pagina geven. Ook kun je iemand die zich georiënteerd heeft op een bepaald product een snellere ingang naar dit product geven. Dergelijke personalisaties dragen bij aan een betere UX voor de gebruiker. Omdat je de context van de gebruiker meeneemt, staat bij Personalisatie de klant wel centraal.

Is Personalisatie volgens jou ook de evolutie van A/B testen?

Ben je het eens met mijn verhaal of denk je er helemaal anders over? Deel je mening in de comments!

[Totaal: 3    Gemiddelde: 5/5]

Tags:

Categorie: Nieuws

Over de auteur ()

Ik heb een passie voor interessante online concepten. Zo maak, beheer en optimaliseer ik zelf diverse websites. Bovendien werk ik bij Centraal Beheer als Online Specialist aan het optimaliseren van de website van deze creatieve verzekeraar. Mijn specialisme is personalisatie. Vandaar ook deze website.

Reacties (1)

Trackback URL | Reacties RSS Feed

  1. Jaap schreef:

    Mee eens, hoewel een a/b-test ook als ondersteuning gezien kan worden voor personalisatie. Je leert er de doelgroep mee kennen. Als uit een a/b-test blijkt dat bepaalde wijzigingen wel impact hebben op groep x en niet op groep y, zou je je website aan kunnen passen voor enkel groep x (=personalisatie).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *