Is Hyperpersonalisatie een utopie?

| 4 december 2019 | 0 Comments

De laatste tijd hoor je steeds meer over hyperpersonalisatie. Maar wat betekent deze term nu precies? En welke uitdagingen zijn er bij hyperpersonalisatie op het gebied van privacy en meetbaarheid? In dit artikel bespreek ik de belangrijkste uitdagingen. Ook geef ik tips over hoe je met de uitdagingen kunt omgaan.

Wat is Hyperpersonalisatie?

Personalisatie is in de digitale wereld steeds meer aan de orde. Als vervolgstap wordt er regelmatig gesproken over hyperpersonalisatie. In vergelijking met personalisatie ga je bij hyperpersonalisatie een stap verder. Bij deze vorm van personalisatie word je echt persoonlijk. In plaats van een aanbieding voor een autoverzekering, krijg je een aanbieding voor een autoverzekering met jouw kenteken. Deze heb je namelijk in een eerder stadium al gedeeld. Dit is natuurlijk gemakkelijk, maar het kan door de consument ook gezien worden als inbreuk op de privacy.

Uitdaging 1: Privacy

De eerste uitdaging van hyperpersonalisatie is wat mij betreft de privacy. Omdat hyperpersonalisatie dichterbij komt dan personalisatie is de kans groter dat de consument het ziet als inbreuk op de privacy. Vaak weet een consument namelijk niet welke data je allemaal van hem of haar hebt. Een oplossing zou kunnen zijn om de consument te vragen of hij een hypergepersonaliseerd digitaal kanaal wilt. Ook helpt het om transparant te zijn naar een consument over welke data je precies van hem of haar hebt.

Uitdaging 2: Meetbaarheid

Als je hyperpersonalisatie toepast, dan heb je te maken met veel specifiekere personalisaties. Dit zorgt voor problemen met betrekking tot de meetbaarheid. Als de segmenten die je personaliseert van te kleine omvang zijn, kun je niet valideren of de personalisatie een positieve bijdrage levert aan de KPIs die je gekozen hebt. Ook heb je in zo’n geval geen controlegroep. Stel dat een personalisatie niet goed werkt, dan kun je dat dus niet inzichtelijk maken. Een oplossing zou kunnen zijn om door kwalitatieve gebruikersfeedback uit te vragen alsnog feedback te krijgen over hoe de personalisatie ervaren wordt.

Conclusie over Hyperpersonalisatie

Ondanks dat hyperpersonalisatie veel uitdagingen met zich meebrengt, is het geen utopie. De uitdagingen zijn op te lossen door (1) gebruikers te vragen of ze hypergepersonaliseerd willen worden, (2) transparant te zijn over het gebruik van data en (3) kwalitatieve feedback uit te vragen aan gebruikers die gepersonaliseerd worden.

[Totaal: 1   Gemiddelde:  5/5]

Categorie: Duiding

Over de auteur ()

Ik heb een passie voor interessante online concepten. Zo maak, beheer en optimaliseer ik zelf diverse websites. Bovendien werk ik bij Centraal Beheer als Online Specialist aan het optimaliseren van de website van deze creatieve verzekeraar. Mijn specialisme is personalisatie. Vandaar ook deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *