Het eenvoudig prioriteren van je personalisatie backlog

| 3 september 2019 | 0 Comments

Er zijn meestal veel ideeën voor cases als je aan de slag gaat met personalisatie. Voor je het weet, is er een personalisatie backlog met tientallen cases. Maar welke cases zorgen nu echt voor de meeste klantwaarde? Deze vraag is essentieel voor personalisatie specialisten. In dit artikel bespreek ik een hands-on aanpak, zodat je voortaan je personalisatie backlog eenvoudig kunt prioriteren.

Prioriteren kun je Leren

Prioriteren is niet zo moeilijk als het lijkt. Het is eenvoudig te leren als je bepaald hebt wanneer een personalisatie succesvol is. Zowel vanuit het perspectief van de klant als van het bedrijf. Daarnaast is het belangrijk om mee te nemen hoeveel werk het is om de personalisatie te bouwen. Ook het potentieel van de pagina waarop je personaliseert is belangrijk. Zo komen we tot de volgende aspecten:

  1. Potentieel van de pagina waarop je personaliseert
  2. (Verwachte) impact case op Klantwaarde
  3. (Verwachte) impact case op omzet / sales / conversie
  4. Technische complexiteit bouw personalisatie case

Voorbeeld prioritering backlog

Iedere case kun je scoren op de bovenstaande vier aspecten. Als je dit doet op de schaal 1 t/m 5, dan krijgt iedere case een score. De case met de hoogste score pak je het eerst op. Gevolgd door de case die daarna het hoogste scoort.

Case Potentieel Klantwaarde Waarde Business Eenvoud techniek Score
1: Homepage 5 3 2 3 13
2: Winkelmand 4 3 2 2 11
3: Cross sell 3 1 1 4 9
4: Bedankt 2 2 1 3 8
5: Footer 2 1 2 1 6

[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

Tags:

Categorie: Uncategorized

Over de auteur ()

Ik heb een passie voor interessante online concepten. Zo maak, beheer en optimaliseer ik zelf diverse websites. Bovendien werk ik bij Centraal Beheer als Online Specialist aan het optimaliseren van de website van deze creatieve verzekeraar. Mijn specialisme is personalisatie. Vandaar ook deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *