[EVENT]: Conversion Hotel 2017

| 27 november 2017 | 0 Comments

Van 17 tot en met 19 november was ik namens mijn werkgever Centraal Beheer aanwezig op Conversion Hotel 2017. Meer dan 240 conversie specialisten kwamen samen op het eiland Texel om te netwerken, kennis te delen en te socializen. Voor mij was dit de eerste deelname aan het Conversion Hotel en het was intensief maar 100% de moeite waard. Ook rondom het onderwerp personalisatie werden er flink wat ervaringen gedeeld. Mede naar aanleiding van een Unconference sessie die ikzelf gehouden heb over Personalisatie bij Centraal Beheer. Dit was mijn vuurdoop als het gaat om het spreken op een event. Dit smaakt wat mij betreft absoluut naar meer!

Impressie Conversion Hotel 2017

Een beeld zegt vaak meer dan 1000 woorden. Vandaar dat ze bij CH2017 een video hebben gemaakt. Ik denk dat je dit event als conversie en personalisatie specialist 100% moet bijwonen. Hier gebeurt het! De sprekers waren inspirerend, de onderwerpen interessant en de mogelijkheden om tijdens de Unconference met vakgenoten te sparren waren misschien nog wel het meest bijzonder. En dan niet kennisdeling omdat je een bepaald product of dienst wilt verkopen, maar omdat je oprecht gelooft dat je middels het delen van deze kennis een belangrijke bijdrage levert aan een beter internet. Personalisatie is naar mijn idee zoiets.

Unconference: Personalisatie bij Centraal Beheer

Mijn Unconference ging over Personalisatie op de website van mijn werkgever Centraal Beheer. Traditioneel is Centraal Beheer bekend van de slogan ‘Even Apeldoorn Bellen’. Als je Centraal Beheer belt dan krijg je aan de telefoon een gepersonaliseerde ervaring. Op de website is zoiets een stuk moeilijker. Traditioneel zijn websites statisch, terwijl ze voor jou persoonlijk relevant moeten zijn. Dit biedt de klant een betere gebruikerservaring. Na het bespreken van onze werkwijze en onze ervaringen met het realiseren van een betere gebruikerservaring door personalisatie, werd duidelijk dat het personalisatie vraagstuk bij meerdere organisatie speelt. De belangrijkste vragen waren: “Hoe begin ik met personalisatie?” en “Hoe meet ik de impact van personalisatie?”

Hoe begin ik met personalisatie?

Mijn advies is om klein te beginnen met personalisatie. Je kunt het direct hebben over personaliseren middels zelf lerende modellen, maar dat is meestal een stap te ver. Begin bijvoorbeeld met het personaliseren van gebruikers die al eerder op de website zijn geweest, of die al eerder een specifiek product van je hebben bekeken. Deze personalisaties op basis van gedrag zijn vaak eenvoudig in te regelen. Bovendien is de impact ervan op Conversie en NPS ook heel goed inzichtelijk te maken. Dit kan zelfs al met behulp van gratis tools als Google Optimize of Google Tag Manager.

Hoe maak ik de impact van personalisatie inzichtelijk?

Op het moment dat je een personalisatie case bouwt, dan is het belangrijk om vooraf na te denken over op welke van je KPIs deze impact gaat hebben. Heeft het impact op een hoofd KPI als conversie of NPS? Of kun je beter een sub KPI als doorklik naar een bepaalde pagina gebruiken? Mijn advies is om zowel een sub KPI als een hoofd KPI te kiezen. Vervolgens is het belangrijk om de uplift van een personalisatie op deze KPI te vinden. Dit doe je middels een A/B test: 50% van de bezoekers krijgt de personalisatie en de andere 50% krijgt geen personalisatie. Op die manier weet je (1) of de personalisatie case ├╝berhaupt impact heeft en (2) wat dan precies de impact is.

Heb je zelf vragen over personalisatie? Neem contact met mij op via LinkedIn of stuur mij een e-mail.

[Totaal: 4    Gemiddelde: 5/5]

Tags:

Categorie: Events

Over de auteur ()

Ik heb een passie voor interessante online concepten. Zo maak, beheer en optimaliseer ik zelf diverse websites. Bovendien werk ik bij Centraal Beheer als Online Specialist aan het optimaliseren van de website van deze creatieve verzekeraar. Mijn specialisme is personalisatie. Vandaar ook deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *