[EVENT]: Effectief kennis verspreiden? Personaliseer met big data!

| 13 november 2017 | 0 Comments

Donderdagmiddag 2 november was ik aanwezig bij de kennissessie Effectief kennis verspreiden? Personaliseer met big data! van Yard Internet. Tijdens dit event stond de website AllesoverSport.nl centraal. Via dit kennisportaal ontsluit het Kenniscentrum Sport een enorm grote hoeveelheid informatie voor zowel de professionele als recreatieve sporter. Om als gebruiker de informatie te kunnen vinden die je nodig hebt, heeft men personalisatie toegepast. Zo wordt er op de website gepersonaliseerd op basis van de aard van de bezoeker (professioneel versus recreatief). Ook wordt er rekening gehouden met de onderwerpen waarin een bezoeker interesse heeft. Een interessante personalisatie case die ontstaan is uit een samenwerking tussen het Kenniscentrum Sport, GX Software en Yard Internet.

Het concept AllesoverSport.nl

Annemiek van den Heuvel van het Kenniscentrum Sport en Karin Vrielink van Yard Internet vertelden enthousiast over de website AllesoverSport.nl. Op deze website wordt een enorm hoeveelheid aan sportkennis gebundeld. Het is zoveel content dat het soms zelf moeilijk is om als gebruiker de juiste informatie terug te vinden. Bovendien verschilt de content enorm van niveau. Sommige informatie is alleen relevant voor de professional, terwijl andere informatie ook geschikt is voor de recreatieve sporter. Om die reden heeft men samen met GX Software gekeken naar de mogelijkheden om personalisatie in te zetten. Het verhogen van de relevantie en het verbeteren van het gebruiksgemak van de website voor de bezoeker stonden hierbij centraal.

Het opbouwen van klantprofielen met BlueConic

Om te kunnen personaliseren, heb je data van de bezoeker nodig. Hiervoor gebruikt men bij AllesoverSport.nl het Customer Data Platform BlueConic. Henk Vlastra van GX Software vertelde uitgebreid over de mogelijkheden van BlueConic. De data die je verzamelt, kan real-time gebruikt worden om te personaliseren. Bekijkt iemand een artikel over sportblessures? Dan kun je op de volgende pagina direct een blok tonen met aan sportblessures gerelateerde artikelen. Henk Vlastra benoemde ook de aankomende veranderingen in personalisatie als gevolg van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG / GDPR).

customer data platform BlueConic GX SoftwareVisualisatie van de werking van het BlueConic Customer Data Platform

Plekken op de website waar je kunt personaliseren

Tijdens de kennissessie werden twee plekken op de website besproken die gepersonaliseerd kunnen worden. Een reden voor dit aantal plekken is dat men wil voorkomen dat een gebruiker in een informatiebubbel terecht komt waar hij of zij nooit meer uitkomt. De personalisatie is gebaseerd op het aantal punten dat je scoort rondom een onderwerp. Op het moment dat je 3 punten hebt, dan krijg je een personalisatie te zien. Punten die langer dan 30 dagen geleden verzameld zijn vervallen. Hiermee voorkomt men dat een oude zoekopdracht terug blijft komen.

Een populair blok naast een artikel

Personalisatie naast de artikelen AllesoverSport.nl

Een geselecteerd voor jou blok onder een artikel

Personalisatie onder de artikelen AllesoverSport.nl

[Totaal: 2    Gemiddelde: 5/5]

Tags:

Categorie: Events

Over de auteur ()

Ik heb een passie voor interessante online concepten. Zo maak, beheer en optimaliseer ik zelf diverse websites. Bovendien werk ik bij Centraal Beheer als Online Specialist aan het optimaliseren van de website van deze creatieve verzekeraar. Mijn specialisme is personalisatie. Vandaar ook deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *