Drie redenen om te beginnen met personalisatie

| 9 oktober 2019 | 0 Comments

Personalisatie is de afgelopen jaren een heet hangijzer. Steeds meer bedrijven gaan ermee aan de slag. Maar om welke reden moet je als digital professional aan de slag gaan met personalisatie? In dit artikel bespreek ik de naar mijn idee drie belangrijkste redenen voor personalisatie: (1) Relevantie, (2) Gemak en (3) Conversie.

Reden 1: Relevantie

Bij een blik in de Dikke Van Dale kom je bij het begrip relevantie twee gerelateerde termen tegen: belang en betekenis. Dit vat naar mijn idee goed samen wat relevantie betekent voor een bezoeker van je website of app. Allereerst zorgt relevantie ervoor dat de informatie die de gebruiker ziet voor hem of haar van belang is. Daarbij heeft het een bepaalde betekenis voor de gebruiker. Natuurlijk is iets alleen relevant als je op een goede manier personaliseert.

Reden 2: Gemak

Een ander reden om te personaliseren is dat het gemak oplevert voor een klant. Dat eerder ingevulde informatie op de website van een vliegmaatschappij onthouden wordt, bespaart je tijd. Ook kan het erg handig zijn om te kunnen zien welke producten je in een webshop eerder bekeken hebt. Ook dat je winkelmandje onthouden wordt, is natuurlijk erg prettig. Gemak zorgt voor meer tijd voor de consument. En dus voor een betere klantervaring.

Reden 3: Conversie

Door relevantie en gemak zorgt personalisatie voor een betere klantervaring. Maar bij personalisatie snijdt het mes aan twee kanten. Het kan een enorme bijdrage leveren aan de omzet van je bedrijf. Ter illustratie, bij Amazon is 35% van de omzet het gevolg van de door Amazon aanbevolen producten. Voorwaarde voor een mooie impact op je omzet is dat je vooraf duidelijke KPIs voor personalisatie formuleert en de uplift op deze KPIs meet door te personaliseren met een controlegroep.

[Totaal: 3   Gemiddelde:  5/5]

Tags:

Categorie: Duiding

Over de auteur ()

Ik heb een passie voor interessante online concepten. Zo maak, beheer en optimaliseer ik zelf diverse websites. Bovendien werk ik bij Centraal Beheer als Online Specialist aan het optimaliseren van de website van deze creatieve verzekeraar. Mijn specialisme is personalisatie. Vandaar ook deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *