De kracht van Omnichannel Personalisatie

| 1 november 2019 | 0 Comments

Er zijn verschillende redenen om te starten met Personalisatie. Meestal begint het met één kanaal en blijkt dat goed te werken. Als het bij één kanaal personaliseren blijft, dan benut je niet de volledige kracht van Personalisatie. Als je over meerdere kanalen heen, zorgt voor een consistente Personalisatie boodschap dan personaliseer je omnichannel. In dit artikel lees je meer over Omnichannel Personalisatie.

Wat is Omnichannel Personalisatie?

Waar Personalisatie voor staat, weten we inmiddels. Daarom focussen we ons nu op de term omnichannel. Deze term komt oorspronkelijk vanuit het vakgebied marketing. Het is een evolutie op multichannel en cross channel. Bij multichannel kan de klant kiezen tussen kanalen die niet op elkaar afgestemd zijn. Bij cross channel gebruikt de klant enkele kanalen die op elkaar afgestemd zijn. Bij omnichannel zijn alle mogelijke kanalen die de klant kan kiezen op elkaar afgestemd. Bij Omnichannel Personalisatie zijn alle kanalen dus qua personalisatieboodschap op elkaar afgestemd.

Voorbeeld van Omnichannel personaliseren

Bedrijf Y heeft een website, een app en een e-mailsysteem waarmee men klanten benaderd. Als je voor deze klanten Omnichannel wilt personaliseren, dan is het noodzakelijk dat je een centraal systeem hebt. In dit systeem moeten alle contactmomenten van klanten en de hierbij ontvangen communicatie te zien zijn. Op het moment dat je communiceert met een klant, dan kan je vervolgens rekening houden met de eerdere personalisaties die iemand gezien heeft. Een voorbeeld voor bedrijf Y is dat ik als gebruiker op een e-mail klik met een boodschap, ik deze boodschap ook op de website terugzie en als ik inlog in de app. Je zorgt daarmee voor een consistente ervaring met als gevolg een prettige klantervaring. En dat laatste is toch waar het allemaal om draait!

[Totaal: 2    Gemiddelde: 5/5]

Tags:

Categorie: Duiding

Over de auteur ()

Ik heb een passie voor interessante online concepten. Zo maak, beheer en optimaliseer ik zelf diverse websites. Bovendien werk ik bij Centraal Beheer als Online Specialist aan het optimaliseren van de website van deze creatieve verzekeraar. Mijn specialisme is personalisatie. Vandaar ook deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *