De impact van Personalisatie bepalen

| 27 november 2019 | 0 Comments

Als je als professional voor jouw bedrijf personaliseert, dan is het essentieel om te kunnen meten welke bijdrage personalisatie levert aan jouw doelstellingen. Personalisatie is namelijk geen doel op zich. Het is een middel om een bepaald doel te bereiken. In dit artikel bespreek ik de manier waarop je de impact van personalisatie inzichtelijk kunt maken. Ook helpt deze aanpak bij het helder krijgen of de personalisatie de verwachte impact heeft.

De impact van een personalisatie

Stel je hebt een personalisatie bedacht. Je gaat gebruikers op de homepagina van jouw webshop een banner laten zien van een product dat ze eerder bezocht hebben. Ondanks dat je verwacht dat dit een positieve impact heeft op het aantal aankopen, weet je dit vooraf niet zeker. Het kan namelijk best zo zijn dat ze eerder bekeken producten inmiddels al bij een andere webshop gekocht hebben.

Personaliseren met een controlegroep

Als je personaliseert met een controlegroep, dan kun je de impact van een personalisatie inzichtelijk maken. Je wijst gebruikers willekeurig toe aan de controlegroep (zonder personalisatie) en aan de experimentgroep (met personalisatie). Vervolgens vergelijk je het aantal aankopen in je webshop in de controlegroep met het aantal aankopen in de experimentgroep. Als je voldoende aantallen hebt, en een looptijd van minimaal 2 en maximaal 4 weken, dan kun je met behulp van deze tool de impact van de personalisatie inzichtelijk maken.

In het voorbeeld hierboven zie je dat de personalisatie zorgt voor een 10,9% verbetering van het aantal aankopen in je webshop met meer dan 99% kans. In zo’n situatie kan het een overweging zijn om de experimentgroep uit te breiden naar 60% of 70%. Het is wel belangrijk dat je een controlegroep behoudt. Anders kun je de impact van de personalisatie namelijk niet meer inzichtelijk maken!

[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

Tags:

Categorie: Duiding

Over de auteur ()

Ik heb een passie voor interessante online concepten. Zo maak, beheer en optimaliseer ik zelf diverse websites. Bovendien werk ik bij Centraal Beheer als Online Specialist aan het optimaliseren van de website van deze creatieve verzekeraar. Mijn specialisme is personalisatie. Vandaar ook deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *